Zoekmachine optimalisatie

Bron: http://www.sceneone.nl/tips_tricks/zoekmachine_optimalisatie.php

Titel: HTML en CSS tutorials

Auteur: Wybe Weysters

Wat zal ik zeggen, ik heb het idee dat ik er iets over moet zeggen.
Maar wat........

De zoekmachine (hierna te noemen Google) is natuurlijk een briljant internet gereedschap.
Hij maakt het internet te doen. Waar zouden we anders moeten beginnen?

Het is zeker de moeite waard om ervoor te zorgen dat je website gevonden wordt door mensen die op zoek zijn naar het soort van informatie die jij op jou website aanbied.

Nou wil het toeval dat dat eigenlijk niet zo moeilijk is. Sterker nog, eigenlijk hoef je er niets bijzonders voor te doen, behalve natuurlijk een goede website bouwen en iets te vertellen hebben wat voor anderen interessant zou kunnen zijn.

Dus

Als je van te voren goed nadenkt over je website en je hebt goed voor ogen waar je website over moet gaan. Je bedenkt een goede structuur, zeg maar een goede hoofdstuk indeling.
Je bedenkt een doeltreffende vormgeving die in dienst staat van de bezoekers van je website en die natuurlijk ook nog een beetje sexy is (of zoiets).
Als je dat gedaan hebt kun je gaan bouwen. Als je klaar bent met met het bouwen van de:

dan heb je een duidelijk technisch en grafisch verhaal neergezet waarvoor geldt: minder is beter én eenvoudiger is beter.

Zoals gezegd heb je goed nagedacht over wat je wilt vertellen. Je schrijft dat verhaal zo helder mogelijk op, verdeeld in duidelijke onderdelen.

Doe je bezoekers een plezier

Als je dat allemaal gedaan hebt dan doe je de bezoekers van je website een groot plezier.
Ze zullen je website met plezier bezoeken en graag weer eens terugkomen.
Misschien heeft zo'n bezoeker zelf ook een website en brengt hij zijn waardering tot uitdrukking door op zijn website een linkje naar jouw website te plaatsen.

Duidelijke navigatie

Als jij een website hebt die beschikt over een duidelijke navigatie, gebaseerd op een duidelijke structuur. En als je ervoor zorgt dat alle linkjes op de een of andere manier inhoudelijke duidelijkheid geven over waar ze naartoe linken.
Als je dat doet dan doe je de bezoekers van je website een groot plezier.
Ze zullen je website met groot gemak kunnen doorzoeken en eenvoudig vinden wat ze zoeken. Ze zullen graag weer eens terugkomen.
Misschien heeft zo'n bezoeker zelf ook een website en brengt hij zijn waardering tot uitdrukking door op zijn website een linkje naar jouw website te plaatsen.

Technisch goede website

Als jij een goede website gebouwd hebt die niet afhankelijk is van het soort van browser waarmee de website geopend wordt en die toegankelijk is voor zoveel mogelijk mensen dan doe je daar bijvoorbeeld mensen met een visuele handicap een groot plezier mee.
Ook zij zullen je website met plezier bezoeken en graag weer eens terugkomen.
Misschien heeft zo'n bezoeker zelf ook een website en brengt hij zijn waardering tot uitdrukking door op zijn website een linkje naar jouw website te plaatsen.

Inhoudelijk sterk

Als jij vindt dat je een website hebt die de moeite waard is. Als jij vindt dat wat op jou website staat voor andere mensen interessant kan zijn dan is het misschien een idee om te gaan zoeken naar soortgelijke websites. Je kunt daar vragen of ze een linkje naar jou website willen plaatsen.
Sommigen zullen dat wel willen, anderen niet. Naarmate de inhoud van jou website kwalitatief beter is zullen meer mensen geneigd zijn om ja te zeggen tegen je verzoek.

Bezoekers die op die manier op jou website terecht komen en daar de informatie vinden die ze zoeken zullen dit zeer waarderen.
Ze zullen met plezier door je website heen bladeren en misschien graag weer eens terugkomen.
Misschien heeft zo'n bezoeker zelf ook een website en brengt hij zijn waardering tot uitdrukking door op zijn website een linkje naar jouw website te plaatsen.

Zeg! Hadden we het niet over Google!

Zeker.

Google is een bezoeker van je website, een blinde bezoeker.
Als Google goed door jou website heen kan bladeren doe je hem daar een groot plezier mee. Hij zal zijn waardering uitdrukken in een goede indexering van al je pagina's.

Als Google merkt dat je een samenhangend verhaal vertelt, waar een duidelijke structuur in te herkennen valt zal hij dit zeker waarderen. Deze waardering brengt hij tot uitdrukking door de sleutelwoorden uit dat mooie, samenhangende verhaal een prominent plaatsje te geven in de zoekresultaten.

Als Google merkt dat veel andere mensen jou website goed waarderen doordat ze een linkje naar jou website plaatsen zal Google deze waardering tot uitdrukking brengen door jou website een prominent plaatsje te geven in de zoekresultaten.

Toegewezen pagina's

Als je toch wat meer van dit artikel had verwacht zal ik je niet teleurstellen. Hier toch nog wat praktische tips.

Je kunt gebruik maken van wat ik noem toegewezen (dedicated) pagina's. Zoals al eerder gezegd is het belangrijk een duidelijke structuur te hanteren. Zowel wat de navigatie betreft als wat de hoofdstuk indeling betreft. Vaak gaan die twee natuurlijk hand in hand.

Voordat ik dit stukkie ging schrijven heb ik besloten dat de titel van het stukkie Zoekmachine optimalisatie zou zijn. dat doe ik niet voor Google. Dat doe ik voor jou: duidelijkheid.
Maar in mijn achterhoofd bedenk ik, oke ik wijs deze pagina toe aan de term 'zoekmachine optimalisatie'. Het is mijn (bijkomende) bedoeling dat deze pagina de term 'Zoekmachine optimalisatie' gaat promoten bij Google. En daar zet ik hoog op in.
Om dit doel te bereiken heb ik een paar middelen tot mijn beschikking, een aantal zaken waarvan ik weet dat Google er veel waarde aan hecht:

Ik zet al deze middelen in om die ene term te promoten en daarmee wijs ik deze pagina toe aan de term 'zoekmachine optimalisatie'.
Dat betekend natuurlijk ook dat andere termen die op deze pagina gebruikt worden en waar ik ook wel op gevonden wil worden minder zullen scoren. Da's waar ja. Keuzes.

Volgens mij moet je het ongeveer zo zien. Je hebt per pagina een bepaalde hoeveelheid kracht om aan Google iets duidelijk te maken. Hoe jij die kracht inzet moet je zelf weten. Je kunt hem verdelen over een heleboel verschillende termen: een klein beetje promotionele kracht per term. Of je kunt denken: ik zet al die promotie kracht in om 1 term te pushen.

That's all.

naar het begin van de pagina